SEA analyse

Zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising, SEO) is het betalen voor een plek om te advertentie te plaatsen in een zoekmachine. Deze advertenties worden getoond als iemand een zoekwoord intypt waar jij voor hebt betaald.(Edwords,2018)


Zoekmachine advertenties

Bij zoekmachines zijn er verschillende plekken vrijgehouden voor advertenties, namelijk bovenaan of aan de zijkant van een pagina in een zoekmachine.(Vindkracht9, 2018)

 

zoekmachines


Er zijn veel verschillende zoekmachines in Nederland, namelijk Yahoo, Bing, Google, Zoeken.nl en Vinden.nl. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google. Google staat aan de top met een marktaandeel van 95%.

(Vindkracht9, 2018)


Google AdWords

De zoekmachine van Google maakt gebruik van een eigen advertentiesysteem; Google AdWords.  Dit is het meest bekende Google systeem van Nederland (Alsem, 2013).

Google AdWords maakt gebruik van een veilingsysteem waar je kunt bieden op de betaalde advertentieplekken in de zoekmachine van Google. Het bieden gaat op basis van zoektermen en/of zoekwoorden. Naast de hoogte van het bod, kijkt Google ook naar de kwaliteit van een advertentie. Je kunt dus kosten besparen door je advertenties te optimaliseren!(Vindkracht9, 2018)

 

 

Om er achter te komen of AdWords handig is voor jouw website, is het belangrijk om de volgende gegevens te achterhalen:
- Hoe competatief is de markt?
- Welke prijzen worden er per klik betaald? (Hoving, 2015)

 


Voordelen SEA


- Direct resultaat
- Duidelijke kosten & baten
- Goede meetmogelijkheden
- Veel vrijheid in het aanpassen van advertenties.
(Hoving, 2015)

Nadelen SEA


- Het kost geld per bezoeker.
- Meer concurrentie kan de prijs verhogen.
- Na beëindigen van de campagne is het verkeer weg.(Hoving, 2015)


Zoekwoordenanalyse

Om een zoekwoordenanalyse te maken kun je gebruik maken van de onderste 5 stappen:


Stap1: Allereerst moet je kiezen via welke zoekmachine je wil gaan adverteren. Omdat Google het meest word gebruikt, is het goed om gebruik te gaan maken van Google Adwords.


Stap 2:Vervolgens is het belangrijk dat jij weet naar welke zoekwoorden jouw doelgroep intypt als ze opzoek zijn naar een product. Hulpprogramma’s zoals bijvoorbeeld Ubbersuggest, Wordstream en Seobook kunnen hierbij helpen.


Stap 3:Vervolgens is het belangrijk dat je onderzoek doet naar de zoekwoorden van de concurrentie. Hoe meer concurrentie, hoe duurder het zoekwoord. 


Stap 4: Vervolgens ga je stap 1 en 2 combineren en een bepalen welke zoekwoorden het meest geschikt zijn.

Stap 5:Zoekterm optimalisatie (000.nl)

(000.nl)

Maak jouw eigen website met JouwWeb