SEO analyse


SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het zijn technieken om de vindbaarheid van een webshop of website te verbeteren in zoekmachines. (Markating, 2018)


Tijdens het optimaliseren van de vindbaarheid van je website, zijn er 3 factoren erg belangrijk, namelijk:
- De content
- De structuur
- De links
(Petersen, 2016)

 

Volgens de Startersgids is goede content de beste manier om gebruik te maken van SEO. Hierbij moet je gaan nadenken waar je doelgroep naar opzoek is of interessant vindt. Hierover kun je dan vervolgens bijvoorbeeld blogs over schrijven. (Google, 2018)

(Medium, 2016)


Valkuilen

De vuilkuil is dat er verschillende bezoekers zullen worden getrokken naar de website. Bezoekers die gericht zoeken maar ook bezoekers die zich uitgebreid rondkijken op de website of bijvoorbeeld per ongeluk de website aanklikken. De bezoekers zullen allemaal binnen komen via de SEO-verkeersbron. Het is belangrijk om deze bezoekers te onderscheiden van de uniforme groep. Als je dit niet doet heb je de kans dat de statistieken van de website slechter worden en dat je aanpassingen gaat doen die niet nodig zijn. (Visser & Sikkenga, 2015)


Het internet wordt steeds beter, dit geldt ook voor de zoekmachines. De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van zoekmachines. Een heleboel oude SEO trucs werken niet meer en misleidend gedrag wordt bestraft. Denk bijvoorbeeld aan overmatig gebruik van keywords.
Om toch in te kunnen spelen op de actuele ontwikkelingen over SEO heeft Google richtlijnen gemaakt. Zodra je deze richtlijnen toepast zal je website beter worden gevonden. (SEOAdviesMKB, 2017)

 

Hieronder een overzicht van een aantal do's & don'ts van de algemene richtlijnen van Google.

 

Do's

- Zorg ervoor dat via links elke pagina kan worden bereikt vanaf een andere vindbare pagina. 
- Beperk het aantal links tot niet meer dan een paar duizend.

- Zorg ervoor dat uw <title>-elementen en alt-kenmerken goed en duidelijk zijn.

- Maak je website bruikbaar voor alle mogelijke apparaten.  
- Zorg ervoor dat uw site correct wordt weergegeven in verschillende browsers.
- Probeer ervoor te zorgen dat je website is beveiligd met  HTTPS. 

(Google, 2018)

 

(Reaco)

Tip!

Om ervoor te zorgen dat Google je website vindt, kun je de website naar google sturen via deze link:

http://www.google.com/submityourcontent/.

(Google, 2018)

 

Don'ts

- Deelnemen aan automatisch gegenereerde content en geautomatiseerd verzamelende content
- Deelnamen nemen aan linkuitwisselingsprogramma's
- Verborgen omleidingen, teksten of links.
- Pagina's vullen met zoekwoorden die niks met de website te maken hebben.
- Pagina's die slecht kunnen uitpakken voor de bezoeker, zoals het installeren van virussen. 

- Misbruik maken van rich snippets. (de extra elementen die je kunt toevoegen in zoekmachines.)

(Google, 2018)

 


Seo & Customer Journey

De Seo heeft een erg belangrijk onderdeel in de customer journey.

Het is namelijk zo dat in het begin van de klantreis de SEO van belang is om mensen bewust te maken van je dienst of product.
Vervolgens helpt het om interesse op te wekken bij de klant in de customer journey en na een aankoop is het de bedoeling dat de klant nog vaker terug komen op de website. Daarom is de SEO op het eind van de customer journey ook erg belangrijk. (SEOforgrowth,2018)